Ägarlängden

Soraya är byggd på Orust 1956, närmare bestämt Kungsviken där det finns- och har funnits flera anrika varv. Den 1 november 2009 fick jag överraskande kontakt via e-post med Johan Berg, son till den ursprungliga beställaren av Soraya. Han kunde bland annat slutligen fastställa vem som byggt Soraya och när – nämligen båtbyggaren Johannes Olsson, Kungsviken, 1956.
Nedan kan du läsa beställningskontraktet. Om du undrar över varför beställaren själv ska leverera så mycket till bygget, så beror det på att Walter Berg var delägare till ett stort och mycket välrenommerat träfiskebåtsvarv på Hälsö, J W Bergs varv & mek verkstad, eller Hälsö Varv.

 

Båtbyggaren Johannes Olssons två söner tog så småningom över varvet som Soraya byggdes på, det blev sedemera Malö Yachts. Johan Berg har också hjälp oss med att plocka fram några bilder på Soraya ur familjealbumet. 1.efter jungfruturen. 2.på besök i Skagen.

 

Beställare och ägare nummer ett var alltså Walter Berg, Hälsö. Walter Berg ägde då tillsammans med sina bröder Östen och Lennart, ”Hälsö Varv”, ett av västkustens största och äldsta varv specialiserade på nybyggnation av träfiskefartyg.

Ägare nummer två blev Byggmästare Lennart Wallenstam, Göteborg, med sommarhus på Styrsö. Wallenstam är idag ett välkänt och framgångsrikt fastighetsbolag.

Ägare nummer tre var Werner Karlsten. Ägare nummer fyra beskriver sin kontakt med honom så här:”-Werner Karlsten var den som jag köpte båten av. Han ägde ”Fastighetsbolaget Östermalm”, det låter ju ”Stockholmskt”, men låg i Gbg. Han dog tyvärr för ett antal år sedan, en mycket trevlig man av den gamla stammen, som gjorde upp affären med ett handslag, och sedan höll vad han hade lovat. Jag hade otur första sommaren med båten då vi fick ett maskinhaveri och blev liggande i en naturhamn. Det var bränslepumpen som havererade på grund av att bränsletankarna inte hade dränerats på lång tid. Vi fick bogsering in till närmsta hamn och hjälp med att renovera pumpen på en dieselverkstad. Båten blev liggande en vecka i Skärhamn och vi fick ta oss hem och tillbaka med hjälp av goda grannar som kom och hämtade oss med en annan båt. När jag vid ett senare tillfälle talade med Werner Karlsten och berättade vad vi hade råkat ut för så blev han mycket ledsen och sa att han inte hade tänkt på att tala om för mig hur viktigt det var att tankarna dränerades regelbundet.

Som ersättning för hans misstag och utan att jag begärde något så fick jag båthuset av honom. Werner Karlsten övertog båten från Lennart Wallenstam (ägare två) som någon form av dellikvid i en fastighetsaffär om jag minns rätt. Den användes sommartid som transportmedel mellan Långedrag och Vrångö där Werner hade ett sommarhus.”

Ägare nummer fyra – som köpte båten på en annons i G-P juli 1979, var Göran Norlin, Göteborg. Göran ägde Soraya mellan juli 1979 till juli 2001.

Ägare nummer fem – är jag, Lars Olsson, som hade sökt efter en Tiedemannkryssare under två års tid – när fredagen före semestern en blänkare dök upp på Träbåtsakutens ”båtar till salu”. Det var en ganska bedagad båt som mötte oss, och Göran berättade också att man tröttnat lite och ville ha något mindre och mer lättskött. Vi tog dock en provtur i Soraya och Marstrands skärgård visade sig från sin vackraste sida.

Vi åkte hem och funderade lite på vägen. Vi hade väntat länge och det är inte varje dag man ser en Tidemannkryssare till salu. Vi hade också en tio år gammal bild framför ögonen, där man kunde ana hur fin Soraya kunde bli – om än med mycket stor arbetsinsats. Så efter vissa förhandlingar bland annat om hur transporten från Göteborg till Stockholm skulle ske, skrevs ett ömsesidigt köpekontrakt mellan parterna.