2 januari 2005. Nu är Soraya äntligen färdigställd för oljning. Botten är slipad och fin, marken under båten är renkrattad och friborden dammtorkade. I morgon ska jag bara tvätta diesel fläckarna med aceton sen är det dags för linolja och terpentin.
3 januari. Ja så var då de två första
lagren rå linolja och terpentin strukna, eller snarare rollade. Det
suger duktigt så ca 5 liter av blandningen gick åt.
I Stockholm har det varit två dagar med torrare luft och friska vindar som vädrat bort all fukt. Det var alltså hög tid att olja och det doftar nu härligt i båthuset. I morgon em är det dags igen...
4 januari. Idag har jag lagt ytterligare ett flödigt
lager och så här långt har hon sörplat i sig fem liter
rå linolja + att gårdagens strykningar var spädda med ett
par liter balsamterpentin (naturens eget rötskydd). Ska jag gissa så
blir det lite över 20 liter, men det kanske går det dubbla också...
ju mer desto bättre.
Snacka om timing, som jag berättat har det ju varit några minusgrader
och friska vindar i Stockholm de senaste dagarna, vilket gjort att det torkat
upp fantastiskt bra. Faktiskt så bra, att den renskrapade botten igår
visade små, men ändå tecken på torksprickor när
jag oljade.
Idag hade oljan sugit in tillfullo och sprickorna var borta. När jag
rollat nästan hela botten idag så började det spöregna
utanför, underkylt regn, och vips var det fullt med kondens på
friborden.
En långskaftad elementroller har visat sig vara ett mycket bra verktyg
för att applicera linoljan. Mycket lite spill och inget rinnande längs
skaft och på händer. Lätt att nå utan att behöva
krypa längst in under båten. Fortsättning följer.
5 januari. Idag väntade en överraskning, linoljan har inneburit en oväntad förändring.
Det är svårt att beskriva i konkreta ordalag, det är mer en känsla. Mahognyborden, ja hela botten är förändrad på något sätt. Det är som om borden inte längre stretade emot utan äntligen hittat harmoni och sin mjuka ursprungliga form. Mahognyn var också påtagligt mörkare efter de tre strykningarna med rå linolja i och för sig inte så konstigt men tidigt.
Skillnaden jag försöker beskriva må vara subtil men var ändå så påtaglig att jag häpnade. Det kändes som om oljan hade "läkt" hela botten.
Jag rollade nu den fjärde omgången rå linolja.
7 januari. Igår fick oljan vila, idag fanns tendenser
till att mättnad är nära på vissa partier. Jag rollade
idag på femte flödiga lagret olja. Snart får man börja
torka bort överskott, vilket inte har behövts ännu. Det är
idag +8° och genomvädringen är mycket god.
8 januari. Lager sex är lagt. Fortfarande suger 95% av ytan till dagen
därpå, men vissa mindre stråk börjar helt klart bli
mättade.
När jag i år påbörjade det här jobbet var jag på
det klara med att det har behövts i ett par års tid. Men tid och
ork har helt enkelt inte funnits i tillräcklig mängd. Bottenfärgen
har suttit sämre och sämre för varje år och flagat fläckvis
ända in till torrt grått trä efter någon månad
på land. Botten har sett torr, lappad och trist ut.
Det är ju helt klart att "oskyddat trä" som hela tiden
utsätts för att bli: blött, fryst, torrt, målat - blött,
fryst, torrt, målat - blött, fryst, torrt, målat, osv. i
all oändlighet måste börja må ganska dåligt till
slut. Konstigt vore det annars...
Jag vet ju mycket väl att linoljebehandling kan göra under, bland
annat av att ha renoverat husets alla spröjsade originalfönster
från 1923. Mättning med rå linolja som får härda,
kan förvandla den torraste karm till "bättre än ny"!
Men att en linoljebehandling av den här botten skulle få en så
genomgripande positiv effekt hade jag ingen aning om, det måste jag
erkänna. Trots att skicket på mahognyn efter slipning var en positiv
överaskning, så är det inget mot vad oljan har åstadkommit
på så här kort tid. Skillnaden är dramatisk.
Det är ju varslat om storm med orkanstyrka i byarna så jag passade
på att se över hur båthuset stod fast. Än så länge
är det ganska lugnt, det är bara ibland det kommer riktiga körare.
9 januari. Sov oroligt i natt när vinden tjöt i träd
och hus. Värsta stormen sedan 1969. På morgonen tog Bosse och jag
en promenad ner till båtklubben för att se på resultatet.
Förödelsen var ganska stor, av många båthus och täckningar
återsod intet, de var helt borta. Andra hade flaxande trasor hängande.
Jag var ganska säker på att mitt stora och tunga hus skulle vara
opåverkat, nedsspänt mot marken av 3,5 ton båt med lastbilsspännband
som det var. Dessutom står huset ganska lugnt till.
Men huset lutade lite, två av de grova stålrören hade slitits
ur kopplingarna trots åtdragna låsskruvar, och huset hade flyttat
sig några decimeter i sidled. Fick i alla fall med hjälp av sönerna
ordning på huset igen.
Nu på kvällen åkte jag ned och rollade lager sju. Tio liter
linolja har nu gått åt och ca fyra liter balsamterpentin.
10 januari. Vilodag (för oljan) styrelsemöte.
Tio liter rå linolja och fem terpentin inköpt.
11 januari. Lager åtta lagt.
12 januari. Lager nio lagt.
Nu börjar det ta längre tid än ett dygn för oljan att
suga in. Större och större feta fläckar är kvar dagen
efter. Detta trots att det mesta delen av tiden har varit varmt och med kraftig
genomluftning.
Jag har hittills spätt linoljan med 25% balsamterpentin. Dels för
att förbättra inträngningen men kanske mest för rötskyddet.
13 januari. Lager 10 lagt. Nu tror jag inte det är så hemskt många kvar.
14 januari. Vilodag för oljan.
15 januari. Linoljan hade sugit in jämnt och fint på två
dagar. Mahognyn är nu så mättat mörk som den kan vara
i färgen, nästan svart. Rollade ett fett varv 11 och bättrade
efter någon timme med varv 12.
Linoljetrasorna tas varje dag hem och åker in i vedspisen. Men snickarbyxor,
handskar och tröja börjar nu också bli så linoljeindränkta
så man funderar på om de kan självantända när man
lägger ifrån sig dem.
16 januari. Torkade idag överskott, stora ytor där
oljan inte sugit in, och som utan torkning riskerade att härda som ett
skinn. Rollade övriga ytor en gång varv 13.
Städade (dammsög och sopade) även däck, rufftak, rutor
och sittbrunn. Hela båten var som sagt täckt av ett tjockt svart
dammlager sedan renskrapning och slipning. Skönt att få bort det
mesta, men hela båten behöver våttorkas också...
19 januari. Var idag nere och torkade bort det överskott
som inte sugit in på två dygn, det måste väl anses
som rejält mättat. Kände mig lite tveksam till att bättra
vissa partier ytterligare. I huvudsak visar hon nu en fet och helt mättad
yta, och det får nog räcka nu. Torkade hela botten noggrant.
Hon har nu fått femton liter rå linolja spädd med drygt fem
liter balsamterpentin, totalt lite över tjugo liter alltså. Ska
nu låta henne vila några dagar nu och se hur det ser ut då.
23 januari. Granskade botten, det ser jättebra ut och jag
kan inte se något behov av att olja ytterligare. Mahognyn är nu
mycket mörk och ser ut att må prima! Nu ska den oljade botten få
stå någon månad och härda innan den mönjas. Ägnade
mig i stället åt annat:
Öppnade luckorna till motorrummet och kröp ned. Monterade loss alla
fyra batterierna, lyfte upp dem och satte startbatteriet på toppladdning.
Batterierna tar stryk av den höga värmen i motorrummet, kunde fylla
ganska mycket vatten i batterierna.
Lossade med hjälp av en båtgranne beväpnad med stor rörtång
(på utsidan) kylvattengenomföringen som satt som h-e... dock inte
värre än att lite 5-56 och mycket god vilja kunde lossa den.
Skrapade sen skrovet på insidan (inte trärent, men rent) i motorrummet
på styrbordssidan, stålborstade stålspanten, och dammsög
rent. Trångt jobbigt och varmt trots minusgrader. Linoljade rikligt.
Fortsatte sen i förruffen och gjorde på samma sätt i hela
mittpatiet under durkarna. Stålborstade och oljade med linolja.
Idag den 24 januari har jag en grym träningsvärk...
4 februari. Upptäckte för någon dag sedan att linoljan nu var torr. Kröp under båten och kände över allt, torrt och fint. I morgon lördag är det alltså dags att stryka första mönjan, det går framåt.
18 februari. Första strykningen är nu torr
det tog en evig tid (dåligt torkväder).
Har idag varit hos Pondus och köpt respektive beställt mahogny.
Köpte till nytt skott/garderob. Och beställde virke till nya massiva
durkar, tre stycken 20cm breda och 280cm långa plank, hyvlade och klara
(22mm). Brasiliansk mahogny. Usch vad det kostar... men fint blir det
20 februari. Främre skottet babords sida (garderob) ska
bytas. Jobbade med att riva det idag, det visade sig sitta väldigt bra
fast i det mesta... lite som en Gordisk knut.
Fick demontera all garnering, kojbotten, toalettdörr, tröskel, dörrkarm,
bokhylla. Fick spräcka 20 talet pluggar, lossa lika många bronsskruv.
Lossa 15-20 förnicklade mässingsskruv och ett antal rostfria.
Men har man sett, fick till slut loss allt helt. Bra, för då vet
man att det också går att få dit det nya...
När nu allt är blottat är det ett utmärkt tillfälle
att olja fribordens insida, stålborsta och mönja spanten, mm.
26 februari. Idag skulle så mycket ske. Botten skulle
mönjas en andra gång, skott och garderob provas på plats
och finjusteras, mm. En massa kul jobb!
Men det var minst sagt kylslaget att jobba ute idag... tårna har först
nu börjat återgå till det normala tillståndet med hjälp
av en varm dusch, lite vin och mat och en brasa i spisen.
Kollade termometern i båten innan jag åkte hem och den visade
på nästan -10°, och det var bara en dåre som jobbade
i klubben. Det blåste också bistert längs marken när
jag låg och mönjade och snön yrde lätt i halogenrörets
sken.
När det är så här kallt så går allt arbete
betydligt långsammare hann bara ena sidan av botten samt aktern.
Det blir i alla fall en fin, tät och tålig yta.
27 februari. Ja kallt är det. Idag fick det bli dubbelt
av det mesta. Dubbla underställ, dubbla sockor, dubbla tröjor. En
jacka fick också följa med och det var tur det, för fleecen
blev blöt av snö.
Mönjade så styrbordssidan av botten, sen var det lagom att gå
upp i klubbhusets kök och laga lunch och ljuga litet med de andra två
tappra.
Sen provade jag ut det nya skottet som jag inte han igår. Det var så
gott som perfekt, fick dock göra ett uttag för den vattenburna värmen
och elen. Även garderobsväggen satt som en smäck efter en mindre
justering, man borde köpt en lott idag...
6 mars. Har jobbat hemma i verkstaden när det varit som
kallast. Finslipat garderobsväggen, betsat skott och vägg. Allt
är färdigt för montering.
Idag har jag grundat botten en tredje och sista gång. Nu ska den få
stå och hårdna till nära sjösättningen.
1 maj. En skada i sambordet på babords sida, som jag tidigare strukit med mönja, fylls nu upp med Ettan och täcks med en blyplåt.
I januari när jag höll på med oljning av utsidan gjorde jag även en specialbehandling av spunningen från insidan.
Jag förtunnade mönja med rå linolja och hällde den tunna mönjelösningen längs fogen mellan kölplanka och sambord. Fogen svalde en hel del men inget rann ut på utsidan. Detta upprepade jag många gånger under några veckors tid tills fog och trä inte längre tog emot mer. Jag tror att jag på detta sätt lyckats fylla fog och eventuellt tomrum med mönja.
5-6 maj. Soraya får två lager svart skeppsfärg.
7 maj. Soraya är nu sjösatt. Hon var inte helt torr som jag hoppats, men läckte ytterst lite. Hennes länspump pumpade för första gången efter några timmar.
En summering av vinterns stora arbete: Renskrapning och oljning av en flagande och dålig botten, låter inte som ett tacksamt och givande jobb. Det är därför lätt att man skjuter det framför sig år från år, det har i alla fall jag gjort. Men hur fel hade jag inte!
Visserligen är renskrapning och slipning ett tungt, plågsamt och skitigt jobb. Hela arbetet utfört efter konstens alla regler tar också nästan hela torrsäsongen i anspråk, torktider för olja och mönja inräknad. Jag har fortfarande svårt att sova på vänster axel, som överansträngdes under arbetet, men det ger sig nog med tiden.
Men den effekt som olje- och mönjebehandling ger är remarkabel. Botten och därmed hela båten mår nu prima! Hade jag vetat hur stor skillnaden skulle bli, hade jag gjort det här mycket tidigare!