Ingenjör Stig Tiedemann, Saltsjöbaden, är konstruktören
bakom några av femtiotalets vackraste fritidsbåtar de stilrena
och eftertraktade Tiedemannkryssarna. Av de idag kvarvarande båtarna,
ca ett trettiotal kända, är Caprice från 1948 den äldsta.
Och Cilla från 1965 är den yngsta.
Det var personer ur dåtidens mest välbärgade samhällsskikt
som var beställare av båtarna. När man studerar ägarlängder
nämns ofta den förste ägaren och tillika beställaren som
ingenjör, byggmästare, disponent, eller fabrikör.
En doft av cigarr och mahognygrogg kan anas
Varje Tiedemannkryssare är unik. De ritades på beställning
och byggdes i regel i ett enda exemplar på något "landsortsvarv"
i Sverige. Ingen båt är därför den andra riktigt lik,
men Stig Tiedemanns eleganta pennföring är det svårt att ta
miste på.
Den typiska Tiedemannkryssaren beskrivs så här: Båten
bygges med bordläggning av afrikansk mahogny på stål- och
ekspant. Skarndäck, sargar och överbyggnad liksom all inredning
utföres av hondurasmahogny. Däcket lägges i ribbor av teak,
hyttaken klädas med duk som målas. Även friborden av
mahogny målades vita.
Några Tiedemannkryssare>>