Soraya är byggd på Orust 1956, närmare bestämt Kungsviken där det finns- och har funnits flera anrika varv. Den 1 november 2009 fick jag överraskande kontakt med Johan Berg, son till den ursprungliga beställaren av Soraya. Han kunde bland annat slutligen faställa vem som byggt Soraya och när – nämligen båtbyggaren Johannes Olsson, Kungsviken, 1956 (beställningskontraktet). Johannes två söner tog så småningom över varvet som sedemera blev Malö Yachts. Johan Berg har också hjälp oss med att plocka fram några bilder på Soraya ur familjealbumet. 1.efter jungfruturen. 2.på besök i Skagen.
Beställare och ägare nummer ett var alltså Walter Berg, Hälsö.
Walter Berg var då ägare till "Hälsö Varv",
numera "Berg Propulsion".
Ägare nummer två blev Byggmästare Lennart Wallenstam, Göteborg, med sommarhus på Styrsö. Wallenstam är idag ett välkänt och framgångsrikt fastighetsbolag.
Ägare nummer tre var Werner Karlsten, och ägare nummer fyra beskriver
sin kontakt med honom så här:-Werner Karlsten var den som
jag köpte båten av. Han ägde "Fastighetsbolaget Östermalm",
det låter ju "Stockholmskt", men låg i Gbg. Han dog
tyvärr för ett antal år sedan, en mycket trevlig man av den
gamla stammen, som gjorde upp affären med ett handslag, och sedan höll
vad han hade lovat. Jag hade otur första sommaren med båten då
vi fick ett maskinhaveri och blev liggande i en naturhamn. Det var bränslepumpen
som havererade på grund av att bränsletankarna inte hade dränerats
på lång tid. Vi fick bogsering in till närmsta hamn och hjälp
med att renovera pumpen på en dieselverkstad. Båten blev liggande
en vecka i Skärhamn och vi fick ta oss hem och tillbaka med hjälp
av goda grannar som kom och hämtade oss med en annan båt. När
jag vid ett senare tillfälle talade med Werner Karlsten och berättade
vad vi hade råkat ut för så blev han mycket ledsen och sa
att han inte hade tänkt på att tala om för mig hur viktigt
det var att tankarna dränerades regelbundet. Som ersättning för
hans misstag och utan att jag begärde något så fick jag båthuset
av honom. Werner Karlsten övertog båten från Lennart Wallenstam
(ägare två) som någon form av dellikvid i en fastighetsaffär
om jag minns rätt. Den användes sommartid som transportmedel mellan
Långedrag och Vrångö där Werner hade ett sommarhus.
Ägare nummer fyra som köpte båten på en annons
i G-P juli 1979, var Göran Norlin, Göteborg. Göran ägde Soraya mellan
juli 1979 till juli 2001.
Ägare nummer fem är jag, Lars Olsson, som hade sökt
efter en Tiedemannkryssare under två års tid när fredagen
före semestern en blänkare dök upp på Träbåtsakutens
båtar till salu. Det var en ganska bedagad båt som mötte oss, och Göran berättade
också att man tröttnat lite på båten och ville ha något
mindre och mer lättskött. Vi tog dock en provtur i Soraya och Marstrands
skärgård visade sig från sin vackraste sida.
Vi åkte hem och funderade lite på vägen. Vi hade väntat
länge och det är inte varje dag man ser en Tidemannkryssare till
salu. Vi hade också en tio år gammal bild framför ögonen,
där man kunde ana hur fin Soraya kunde bli om än med mycket
stor arbetsinsats. Så efter vissa förhandlingar bland annat om
hur transporten från Göteborg till Stockholm skulle ske, skrevs
ett ömsesidigt köpekontrakt mellan parterna.
Omvärlden >>