Fräsa upp- och nåta om däcket med pinfärsk, vit nåtmassa.
Hur tar man bort gammal nåtmassa från ett stort däck? Ja det finns många metoder som fungerar men ingen som har gett mig någon aha-upplevelse. Man är i regel tvungen att använda både kniv, stämjärn, egentillverkade verktyg och maskin. Det finns tyvärr inga enkla lösningar, det är ett riktigt slitjobb kort sagt gneta på.
När man väl fått bort det mesta av nåtmassan för hand, går det utmärkt att jämna till och ta det sista med maskin, dvs. fräsa bort så att du får rent trä i spårets botten och sidor vilket är en förutsättning för att lyckas få fäste för den nya massan. Du kan t ex med hjälp av en överhandsfräs som du modifierar, med styrstift framför och bakom frässtålet, utföra detta arbete. En annan metod som jag med framgång praktiserat, är att använda en vinkelslip av den mindre modellen. Den har jag enkelt byggt om med en träplatta som stöd i höjd/djupled mot däcket och stora skruvbrickor för att justera fräsdjupet.
Jag var tvungen att använda den här metoden då Sorayas däck är skråspikad massiv teak. Det vanliga frässtålet i överhandsfräsen gick sönder så fort jag råkade köra i en spik. Men vinkelslipen fungerar faktiskt utmärkt med någorlunda tomma spår och lätt på handen så spårar slipskivan ganska bra själv. Men pass upp den kan skena om man tappar koncentrationen. Och den måste förstås dras eller skjutas mot rotationsriktningen, aldrig med! Själv använde jag den bredaste sorten slipskivor jag kunde hitta (jag tror det var 4mm), det var perfekt för spårets bredd.
En varning är på sin plats! Det här kan vara ett brandfarligt moment om man inte håller extremt rent runt arbetsplatsen. Särskilt om du kör i spik, sopa bort fräsdammet kontinuerligt, och pressa inte maskinen utan låt den äta sig fram själv. Jag köpte så billiga slipskivor jag kunde hitta (Överskottsbolaget) och bytte ofta för att inte bränna skivorna. Det är en självklarhet att använda både skyddsmask, skyddsglasögon, hörselskydd och handskar. Ha vatten eller brandsläckare till hands samt slutligen låt det inte bli dagens sista arbetsmoment, dvs. var kvar i båthuset minst en timma efter avslutat arbete varför inte städa eller planera nästa arbetsmoment.
Så till valet av den nya nåtmassan på Soraya ville jag ha vit nåtmassa
Att nåta om däcket på en båt är ett omfattande jobb. Tro mig du vill definitivt inte göra om arbetet, eller lappa en massa som släppt, redan nästa år! Dyrköpta erfarenheter som jag flera gånger tidigare råkat ut för med Sikaflex produkter.
Man tror ju första gången, att man klantat till det själv. Men när samma mönster upprepar sig gång efter gång, trots att man köpt svindyr, miljö- och hälsovådlig primer. Och trots att man uppfyller arbetsrekommendationerna till punkt och pricka. Ja då måste det ju vara något fel på produkten eller metoden! Produkter får helt enkelt inte vara så felkänsliga! Så handlingsplanen var denna gång enkel aldrig mer Sikaflex. Hitta en annan och bättre nåtmassa!
I mitt sökande efter en vit (och bättre) nåtmassa hamnade jag så småningom hos Pierre på Segelshoppen, ute på Skeppsholmen. De säljer en dansk nåtmassa som heter Ljungdahl PU-metal som finns i vit, svart eller brun. Jag fick den faktiskt rekommenderad av en av Segelshoppens konkurrenter. Snyggt jobbat Stockholms Skeppshandel det är sånt som inger förtroende!
Bland det första Pierre säger, när han får höra att det är ett helt däck som ska nåtas om, är; Då duger det bara med helt färsk och nytillverkad massa, men det är ingen fara, det beställer jag hem till dig. När vill du ha den när ska du nåta?
Dessutom fick jag tipset att använda en vanlig alkydlack (Brava VG 64) som primer. Den är betydligt trevligare att använda, och har flera fördelar. Den ska penslas, gärna två gånger, så det blir en blank yta på väggarna i spåret. Den största fördelen nåtmassan sitter!
Ett annat faktum som det sällan pratas eller informeras om: Du måste låta nåtmassan härda ut ordentligt minst en hel månad innan du impregnerar däcket med linolja! Om du inte gör det är risken stor att linoljan löser upp nåten inifrån. Du kommer inte att märka något för än i slutet av säsongen då nåten blir kletig som tuggummi. Det har hänt mig och det var Sikaflex...
Två tips till: använd nåttejp i botten på spåret. Är det ett stort däck du ska nåta kan det vara värt att köpa en särskild applikator till tejpen, den är egentligen alldeles för dyr, men underlättar faktiskt arbetet rejält.
Införskaffa en patronpistol för tryckluft från Biltema (159:-), en suverän produkt. Så fort du släpper avtryckaren, så slutar nåtmassan att komma. Du kan också hålla ett jämnt flöde på massan. I vår båtklubb har vi ett ganska klent mobilt tryckluftsaggregat, men det fungerade fint att driva pistolen med. Jag nåtade ca 40 patroner på lite drygt en dag. Utan den här pistolen skulle jag fått kramp och underarmar som Karl-Alfred!
Slutord efter den stekheta och krävande säsong som den förra var. Och den stränga kyla som vi tidvis haft i vinter, har jag krupit på knä och granskat varenda centimeter nåt på däcket. Jag har inte upptäckt antydan av ett släpp någonstans!
Se för din egen skull till att använda alldeles färsk nåtmassa direkt från fabriken acceptera inte någon gammal skit som legat i den stora båttillbehörsbutikens hyllor i månader. För egen del kommer jag aldrig mer att använda Sikaflex!